fredag 24 maj 2013

Kladd med Distress Paint

När vi var på Stockholm City Scrap så fick jag möjligheten att leka lite med Distress Paint och jag ville även testa Metallic Distress Paint som vi precis hade fått då. Jag hade ett uppslag i min art journalbok där jag hade klistrat dit ett antal bruna/beiga papper med mod podge. Den sidan har jag haft för att visa hur Faber-Castells Big Brush PITT pennor fungerar (just att du kan skugga med dem innan de torkar om du har ett glatt underlag såsom mod podge eller liknande)



Ni ser lite av mönstret i botten på den här sidan. För att börja om på nytt så tog jag gesso utblandat med vatten för att få en ljusare bakgrund och få bort lite andra missfärgningar som hade kommit på sidan (såsom rosa Dylusion mist....)

Sedan tog jag fram Distress Paint i oranga och gula toner samt Metallic Paint. Jag smetade ut dem på sidan lite löst och sedan sprutade jag vatten på dem så de fick reagera lite. Jag lyfte även på boken för att få det att rinna lite åt olika håll.
Jag hade även på lite på min Craft Sheet och svepte över en Manilla tag och det överblivna fick hamna på en svart tag i lite mindre storlek. Sedan blev det så att de fick hamna på sidan också och med ett citat som jag hittade på nätet när jag sökte på citat om våren.
Närbild på tag och citat, doodlat lite med svart signopenna.
På andra sidan var jag sugen på att ha en stor blomma men sen när jag började kladda med färgen så blev det flera små blommor i stället. Blommorna har jag gjort för hand med Distress Paint. Jag började med de oranga tonerna för att göra blad. Sedan har jag låtit det torka för att ha på lite skuggning av gula toner och ännu mera torka. Sedan har jag tagit lite bruna toner och även skuggat med Faber-Castell Big Brush PITT penna, svart och vit och även tunn svart penna för att få formerna på bladen.


Här ser ni djupet lite på blommorna, jag är faktiskt ganska nöjd med dem.

Inga kommentarer: