fredag 29 mars 2013

Har inte riktigt fått kläm på detta med art journal...

Jag tyckte det är jättekul att kladda och leka med färger, medium mm men jag har inte riktigt fått kläm på detta med att det ska förmedla ett budskap. Men jag kör på med att leka och så får vi se om detta med att få fram ett budskap kommer senare eller växer fram.

Jag har här lekt med Deco Arts Crafters Acrylic färger. Jag har bytt ut korken på dem och lagt på en dabber topp (de som är utbyttbara från Ranger, passar perfekt på även dessa burkar). Först har jag grundat med gesso (av den enkla anledningen att det var lite allt möjligt kladd på sidan så jag vill tona ner det) och sedan målat med akrylfärg lite här och där.

Och jag kände för att testa en av Liquitex Texture gel - Resin Sand. Så jag tog fram en mask från Donna Downey och hade på mediumet lite här och där med hjälp av en spatel. Sen när den har torkat så är den i princip genomskinlig och har lite småååå korn i sig, blir en häftig effekt.
Här ser ni lite av den upphöjda effekten. Efter att jag hade haft på detta så sprayade jag lite Dylusion mister, från grunden ville jag ha på lite bokstäver men det blev så suddigt så jag sprayade lite vatten på och tippade på boken och lät det rinna. Svart siluette med hjälp av en stencil och svart gesso. Och för att det inte skulle rinna in under stencilen så har jag duttat med en svamp, typ som sminksvamp. Tänk bara på att när du har haft på färg på svampen så låt det inte torka utan tvätta den direkt eller lägg den i blöt, då kan du använda den igen senare även om den kanske är lite missfärgad.


Här nedan har ni en sida där jag har lekt men inte riktigt klurat fram något budskap. Grunden på sidan är egentligen att jag har först visat vid någon mässa hur dylusion misterna ser ut i färger. Sedan har jag rengjort lite stenciler när jag har använt dem på andra sidor, ni ser lite konturer av bokstäver i mitten.

Sedan har jag testat lite Distress Paint på den, dels chevronmönstret är en Distress Paint och dels det mörkblåa rutmönstret, då har jag stämplat med Distress Paint med hjälp av en Tim Holtz stämpel. Det går alldeles utmärkt att stämpla med dem men se till att göra rent den direkt efteråt.
Här ser ni olika lager av färger och mönster. Washitejpen har jag limmat fast med lite mod podge. Men nu kommer vi till detta med grunden för art journal, att förmedla ett budskap, det har jag inte fattat riktigt så jag låter denna sida vara som den är.
Men jag kommer kanske på detta om ca 1-2 år så jag nöter på så länge jag tycker det är kul med att kladda. Eller har ni några tips till mig?

Vi har fått påfyllning av massor av produkter som är slut just nu såsom Distress Paint och Liquitex Texture Gel, så det kommer att komma i lager så fort jag har dunkat in fakturan på typ 10 sidor... Glad Påsk till er allihopa!!!

Inga kommentarer: