lördag 16 mars 2013

Fabulous

Idag testar jag en teknik, som jag fick en idé om när jag bläddrade i MiaKLs journalbok. Tack för inspirationen! :) Tekniken går ut på att använda Liquitex Gel Medium i kombination med Dylusions mister.


I grunden har jag mistat med tre Dylusionsmister i färgerna Calypso Teal, Fresh Lime och Cut Grass. Sen mistade jag vatten genom en D.Downey mask, White linen (Dylusions) genom en av de nya TCW maskerna och sist avslutade jag med att mista Calypso Teal genom Dylusions alfabetsmask.  

Texten har jag lånat från en av Dyan Reavelrys textstämplar. Det är roligt att bygga upp en lite humoristisk sida, här har jag jobbat med ett utklipp från en modetidning och några av Dylusions stämplarna. 


Och så till tekniken som jag pratade om i början. Jag tog fram en av Prima/Donna Downeys nya masker - Grungy Chevron och Liquitex Blended Fibers och lekte lös. :)


Liquitex Blended Fibers är ett Gel Medium (typ ett lim) med en struktur i. Den är vit innan den torkar, så man ser bra vad man jobbar med. Skulle beskriva strukturen på det här mediet som mannagrynsgröt, typ... :)

Här ser ni även att jag satt tejp i mitten av boken så att inte misten ska rinna igenom till de andra sidorna. Dock var den här tejpen lite väl brun, så jag målade över den med gesso och mist sen.


När "Blended Fibers" torkar  så torkar den genomskinlig, och när man jobbar på Dylusions (som är väldigt vattenlösliga) så blir Blended Fibers färgad av den Dyluisons mist som den ligger över. Coolt, va? :)

Här syns även ghosting teknik (högst upp till vänster), mist genom mask (till höger på bilden) och misten White linen genom en mask (till vänster längst ner). Det är jätteroligt att bygga upp lager-på-lager, och verkligen jobba med alla egenskaper som finns hos Dylusions misterna.


Jag stämplade upp några motiv på akvarellpapper och färglade med Faber Castell Pitt Artist Pen, för att sedan klippa ut och bygga upp en scen med. 

Här ser ni även att jag förlängt hennes kjol med en bit spillpapper, så att den passade bättre med min tanke på upplägget på sidan. När jag är i stort sett färdig med hela sidan, så tar jag fram min svarta och vita penna och doodlar lite konturer, detaljer på kjolen och krumelurer. :)


Inga kommentarer: