söndag 25 november 2012

En korg - med beskrivning.

Det drar ihop sig till julavslutningar både här och där. I skolan, idrott och annan fritidsverksamhet. Många med mig vill gärna tacka för hösten och önska God Jul med en liten enkel gåva. Denna korgen jag gjort passar precis lika bra att ge bort till värdparet på adventsfika, eller nyårsfest. Fyll den med anpassat innehåll så.. :) 

 
 
Ett enkelt Cardstock har jag vikt ihop den av. Mönsterpappret, Santa, är från Glitz. Blommorna från prima har jag sprayat med lite vatten och knölat till dem lite, så de inte är så platta. Lite rosor sitter där med, bland alla blommorna. På denna stora korgen gjorde jag brads själv, av samma mönsterpapper men baksidan syns. Jag använde mig av I-Top som jag beskrev i ett tidigare inlägg hur det fungerar. Mycket mycket användbart. Handtaget till korgen är i samma mönsterpapper, men med baksidan uppåt. Det har jag stansat med en MS-stans och fäst ett rosband på. Jag mistade med lite brunt och guld (som dessa, tror jag) på bandet för det inte skulle lysa så vitt.. Tagen med julhälsningen är från Maja Designs cutout ark, som jag distressat kanterna på med "fotfilen".
 
Det är en enkel korg att göra och jag tänkte berätta för er hur jag gjort.
Ta ett ark och skär det så det blir jämt delbart med tre. Till denna korgen tog jag och skar till ett papper som är 27*27 cm. Biga vid varje 9cm på båda ledderna.
Klipp sedan in till mittenrutan på motsatta sidor, som bilden visar.

 
Vänd ¨på pappret och limma dit mönsterpappret som du skär i fyrkanter några mm mindre, så du får en ram runt den av cardstocken.
Vik ihop den genom att lyfta upp de urklippta mittenflikarna och fästa de lösa flikarna på utsidan.
Jag hoppas ni förstår, annars får ni hojta till. Här eller i forumet.  
 
Det går bra att göra korgen i andra storlekar också. Här gjorde jag dem i 6", så jag fick ut fyra stycken korgar på ett och samma cardstock. Här har jag varierat med handtaget så det blev lite olika. Den stora korgen står i bakkant.
 
 
Materialet jag använt på de små korgarna är:
Mönsterpapper från Glitz: Floral och Polka (både fram och baksida) den fjärde korgen har fått ett blommigt "sommarpapper" från MME, Flawless. Enkla brads fäster ihop dem och den blommiga korgen, med handtaget på "fel" ledd har fått stora rhinestones från Glitz som täcker skarven. Den prickiga korgen längst fram har blommor från prima och en bit twine. Och sammalika tags från MajaDesigns cut-out ark.
 
Ha nu en riktigt härlig sista vecka i November. Tänk att det snart är julafton!
Den tiden.. Som den springer!

2 kommentarer:

Cilian sa...

Verkligen användbara korgar, ska faktiskt göra några stycken till dagisfröknarna så denna beskrivning är perfekt.

Tigerblomma sa...

Kalasfina korgar! Där kan man stoppa ner mycket gott och användbart!